Mari Mendengar Ayat Suci Al-Quran dan Hayati Terjemahannya

Listen to Quran

Sunday, September 27, 2009

Kenangan di Hari Raya 2009


Alhamdulillah...Idul Fitri telah pun disambut dengan begitu meriah. Berbagai kenangan terpahat di memori rakan2 .. Bagi diri ini , Hari Raya kali ini melakarkan satu sejarah bilamana tak semena-mena
merasa menjadi Pak Khatib di mimbar surau di Kampung OTM di Kg Batu Karang, Kampar. Selepas isyak di malam raya, Pak Imam surau offer kepada diriku ini untuk membacakan khutbah Hari Raya dan secara otomatik menjadi imam solat sunat Aidil Fitri..Berbekalkan pengalaman mengimamkan solat sunat tarawih di bulan ramadhan aku menyahut cabaran dan seterusnya mencari pengalaman baru untuk aku melangkah kehadapan sebagai seorang mukmin...Alhamdulillah, aku sukses , itupun semalaman "mentelaah" teks khutbah.. maklumla.. dah lama tak praktis jawi...InsyaAllah tahun depan ..aku nak offer diri aku pulak untuk menjadi khatib ditempat lahirku sendiri iaitu di Kg Sungau Ular, Sungai Raya, Kg Kepayang..meneruskan tradisi Allahyarham ayahanda aku...Namun banyak yang perlu aku pelajari sebelum boleh menjadi seperti dirinya...InsyaAllah..
Lama juga aku tak ber QSO, ya la.. daripada Hari Raya lagi... seminggu jugak la..cuma monitor aje.. baru pagi tadi berpeluang menekan PTT..itupun nasib baik ada abg Wan kite 9W2PJE menyahut panggilan (mungkin ramai rakan2 yang masih dalam mode raya.. hehe)..Lepas juga dendam pada PTT yang dah seminggu tak ditekan..Terima Kasih diatas kesudian ber QSO...
Hari ini juga...aku memulakan puasa sunat 6 didalam bulan syawal untuk merebut peluang berdasarkan hadis Rasulullah SAW... sabda Nabi s.a.w.; “Sesiapa berpuasa bulan Ramadhan, kemudian ia ikuti dengan berpuasa enam hari di bulan syawal, maka ia seolah-olah berpuasa setahun” (HR Imam Muslim dari Abu Ayyub al-Ansari r.a.)..lanjut HADIS
InsyaAllah, kalau tiada aral melintang, 5 hari minggu ni.. + sehari Senayan minggu depan..
La ni dok tengah surf internet cari borang nak bukak akaun SSPN untuk 4 harmonik berbekalkan duit raya dia orang...nak tanam budaya menabung kat harmonik le katakan..lanjut SSPN

Selamat Hari Raya Kepada Semua Yang Mengenali Diri Ini.. Maaf Zahir Dan Bathin Semoga Ramadhan dan Idul Fitri tahun Ini bukanlah Yang Terakhir buat Kita.. InsyaAllah...

1 comments:

aznaz September 30, 2009 at 3:38 PM  

salam saudara Musa..

alhamdulilah..semoga allah swt memeberkati dan ,merahmati usaha saudra tuh..insyaalah

syukran

waslam

  © Blogger template The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP